måndag 9 mars 2009

Muziic utmanar Spotify...


...men frågan är om det verkligen är en utmaning. Den första anblicken på Muziic tilltalar mig inte alls men jag har inte hunnit testa tjänsten än så det återstår att se.
Muziik är skapad av 15-åriga David Nelson och hans pappa Mark från USA.
Det som skiljer Muziik från andra tjänster som erbjuder strömmande musik är att alla låtar hämtas från Youtube. Från videorna där extraheras ljudspåret och spelas upp i Muziics programvara som installeras i den egna datorn.

Några som redan har testat tjänsten är nyteknik.se och att döma av deras artikel så saknar tjänsten en hel del om man jämnför med Spotify. Bland annat så är kvaliteten på ljudfilerna mycket sämre och då all musik hämtas från videor finns många låtar från liveframträdanden och tv-program som aldrig pressats till en skiva eller släppts som nedladdningsbar fil av skivbolagen. Där emot så finns det artister i Muziik som inte finns i Spotify, exempelvis Beatles och Pink Floyd.

Läs hela artikel på nyteknik.se.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Muziic saknar avtal med skivbolagen och är helt olaglig. Kommer aldrig att överleva förutom att tjänsten är dålig.

Anonym sa...

Har Youtube avtal med skivbolagen!? Tror liksom du att tjänsten aldrig kommer att överleva.

Anonym sa...

Tyvärr tror jag att applikationer som denna kommer att leda till slutet för musik/musikvideos på YouTube.

Skicka en kommentar

 

Om mig

Mitt foto
pappa i sin bästa år som jobbar inom it/telecom i de sydligare breddgraderna utav Sverige. lär känna mer av mig genom att läsa mina inlägg.

Antal unika besökare

Totalt:
Denna veckan:
Idag:
Just nu:
Bookmark and Share
bloglovin

drisses hörna Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal