torsdag 18 juni 2009

Officiell Pappa i ett gammalt Sverige

Jag känner att frekvensen av blogg inlägg har sjunkit betydelsevärt sen jag blev pappa igen, vad kan det bero på, jag ber om ursäkt för det och lovar att bättra mig när jag får tid över.

Apropå att vara pappa så är jag nu officiellt erkänd, av myndigheterna, som pappa för min son, detta hände i Tisdags eftermiddag. Det är nämligen så att när man blir pappa, och inte är gift, så måste man bli erkänd som pappa av myndigheterna och mamman plus att man själv måste erkänna att man är pappan till barnet.

Processen går ut på att man går till familjerätten och får träffa en handläggare, man börjar med att styrka sin identitet med hjälp av sin legitimation och sin namnunderskrift. Efter det så ska man skriva under ett papper som styrker att mamman har varit med pappan under den aktuella tiden för befruktning och att pappan har varit med mamman under den aktuella tiden för befruktning. Mamman skriver på pappret, men när pappan ska skriva på krävs det att två oberoende parter bevittnar namnunderskriften för att styrka dess äkthet. När pappan skrivit under så skriver vittnena under att namnunderskriften är äkta. Efter detta så ska ytterligare ett papper skrivas under, nämligen ett papper om man vill ha delad vårdnad av barnet eller ej, sen är det klart. Innan allt detta är gjort så har pappan inte någon rätt till barnet alls och kan inte ens ta ut sina första pappa dagar.

Den här processen måste man alltså gå igenom om man inte är gift när man får barn, är man gift så anses man vara trogen och behöver därför inte intyga på att man är pappan.

Jag tycker detta visar på hur gammalmodigt det Svenska systemet är, hade det varit 1909 så hade jag kanske haft lite mer förståelse men nu är det 2009. Jag tycker att det är bra att man måste erkänna att man är pappan till barnet med tanke på alla barn som lever utan pappa eller mamma, men måste det verkligen krävas 14 namnunderskrifter och bevittningar av ett gäng för att man överhuvudtaget ska erkännas som pappa. Ska det inte räcka med EN namnunderskrift? Skulle inte detta kunna göras med hjälp av E-Legitimation? Jag vet inte, vad tycker ni, är systemet gammalmodigt, och behöver omarbetas, eller är det bra som det är?

1 kommentarer:

Jesper sa...

Tjena mannen.
Håller helt klart med dig om att tillvägagångssättet när man erkänner fadeskapet är lite förlegat. Man borde självklart kunna använda e-leg eller annan ny teknologi.

Men, och jag menar men, är det väldigt viktig för oss pappor att detta finns och att vi är aktiva och skriver på. För gör vi inte det och vi senare i livet hamnar i en vårdnadstvist med mamman, är ite vi värda ett skit för staten. Vi skulle lika gärna vara missbrukare eller våldsmän. Så därför; Skriv alltid på papper om delad vårdnad samt faderskap efter födseln.

Stort lycka till med lilla grabben hemma och hör av dig snart!

Kram på dig brorsan

Skicka en kommentar

 

Om mig

Mitt foto
pappa i sin bästa år som jobbar inom it/telecom i de sydligare breddgraderna utav Sverige. lär känna mer av mig genom att läsa mina inlägg.

Antal unika besökare

Totalt:
Denna veckan:
Idag:
Just nu:
Bookmark and Share
bloglovin

drisses hörna Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal