fredag 12 december 2008

Rätt eller fel, vem avgör?

Då har dagen med stort D passerat och jag sitter nu här och filosoferar om vad det är för krabat som gömmer sig inne i magen på min sambo, vi blev nämnligen inte klokare av utlraljudsbesöket igår, däremot lättade.
För det första, ta inte med era barn till ultraljudsundersökningen, i alla fall inte om du bor i Karlskrona, det uppskattas inte av sköterskorna som ska utföra undersökningen. Jag blev satt utanför med mina barn och fick inte uppleva de första bilderna på mitt barn tillsammans med min sambo, det var en stor besvikelse. Efter 10min så fick jag och barnen komma in och titta, och det var underbart. Där inne ligger  ett friskt, välutvecklat litet barn med armar, ben,  hjärta och växer så att det knakar. Allt såg perfekt ut. Men vi kunde inte se vilket kön det var! Ena sekunden så såg det ut som en snippa men och sköterskan höll med men sedan ändrade hon vinkeln på ultraljudet och sa “-Om det nu är en tjej, vad är då det där?” och pekade på skärmen, då såg det nämligen ut som en liten snopp med tillhörande pung. Så vi är alltså fortfarande ovetandes  när det gäller könet.
Men jag är nästan säker på att det är en grabb, jag liksom känner det på mig, och jag baserar min tro på följande fakta:

  1. MAGEN; Annas mage är redan stor och “pekar framåt”, när min sambo väntade våra tvillingdöttrar så var magen mer rundtjock.
  2. AKTIVITETEN; Den lilla krabaten där inne är took vild, den sparkar, bökar och beter sig redan som en blivande fotbollsspelare. Har kommer min personliga erfarenhet in, när det gäller oss grabbar så har vi en tendens av att vara lite vildare och spralligare än tjejer (i alla fall upp till 50års åldern).
  3. ULTRALJUDET; Även fast vi inte kunde fastslå vilket kön det var så är jag säker på att det var en liten snorre jag såg.
  4. MAG KÄNSLAN; Min mag känsla säger mig inget annat än det är en pojk. Klart att jag bli lika lycklig om det skulle vara en tjej, men jag är övertygad om att det är en pojk.

Men, är det fel att ta reda på könet innan förlossningen? Själv så tycker jag att det är upp till var och än att avgöra den frågan men många därute har den uppfattningen att man inte ska ta reda på det. En del av mig håller med dem medan en annan del av mig, den mer nyfikna, vill veta nu på än gång. Att veta könet underlättar ju lite, man vet vilken färg kläder, vagn och andra saker ska ha. Man kan fokusera på namnet, man slipper ha en lista med tjejnamn och en lista pojknamn. Så jag/vi har bestämt oss, vi vill veta. Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar om vad du tycker eller delta i omröstningen ovanför det här inlägget.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Om mig

Mitt foto
pappa i sin bästa år som jobbar inom it/telecom i de sydligare breddgraderna utav Sverige. lär känna mer av mig genom att läsa mina inlägg.

Antal unika besökare

Totalt:
Denna veckan:
Idag:
Just nu:
Bookmark and Share
bloglovin

drisses hörna Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal