måndag 17 november 2008

Teknik Vs. Design

I lördags besökte vi ett varuhus i trakten, tjejerna skulle få varsin liten leksak. Min sambo tog med sig tjejerna och spatserade iväg, jag tog min egna lilla runda och hamnade vid barnvagnarna.
Jag började klämma, känna, fälla ihop, fälla upp, plocka isär och köra omkring i gångarna. Jag blev imponerad på hur vagnarna har utvecklats under de få åren som jag varit förälder.
Efter en stund blev jag upptäckt av en försäljare, som uppenbarligen såg entusiasmen lysa i mina ögon, och kom fram och frågade om jag behövde hjälp.
-Ja,svarade jag, fastän jag visste att jag inte skulle köpa någon vagn den dagen och fastän jag visste att han säkert skulle lyckas övertala mig att köpa alt. beställa en vagn. Munnen sa alltså Ja medans hjärnan skrek "Naj för helvete" (endast Anna kunde rädda mig undan den här situationen) och min blick började scanna av varuhuset efter resten av min familj.

Men jag måste säga att jag blev imponerad. Brio har kommit med en ny vagn där dom verkligen har tänkt till. Man kan säga att det är 3 vagnar i en.

Vagn 1:
Som alla vet så måste man ha ett babyskydd (barnstol) till sitt barn, som oftast sätts fast via en massa bälten som man spänner upp i bilen, och som alltid krånglar. Här har Brio tänkt till, dom har konstruerat en "bas" som man fäster i bilen och som alltid sitter där så länge som man använder bilbarnstolen. Sedan fästs barnstolen fast "basen" med ett enkelt klick. Man slipper krångla med bälten och don och framför allt, man slipper väcka sin prins el. prinsessa.
När man sedan har låssat stolen så sätter man den enkelt i vagnen och den blir då en del av vagnen.

Vagn 2:
Liggvagnen

Vagn 3:
Sittvagnen

All denna nya teknik gjorde att jag ville beställa den här vagnen asap, jag roppade på min sambo för att visa henne att jag nu hade hittat "The Vagn of all Vagns".
Hennes första kommentar var "-Den är ju gräslig". Jag försökte övertala henne genom att klämma, känna, fälla ihop, fälla upp, plocka isär och köra omkring i gångarna men utan att lyckas, den var helt enkelt för ful. Ingen tanke på att den var lätt, smidig, billig, liten i förvarning etc. neh den var för ful and that's it!

Ett klassiskt exempel på att killar prioriterar Teknik medans tjejer prioriterar Design.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Om mig

Mitt foto
pappa i sin bästa år som jobbar inom it/telecom i de sydligare breddgraderna utav Sverige. lär känna mer av mig genom att läsa mina inlägg.

Antal unika besökare

Totalt:
Denna veckan:
Idag:
Just nu:
Bookmark and Share
bloglovin

drisses hörna Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal