fredag 23 januari 2009

Barn på dagis = Maktlöshet

Flera gånger om året händer det, runt om i världen, massaker på skolor och dagis. Nu har det hänt igen i Belgiska Dendermond, en 28-årig psykpatient tog sig in på en småbarns avdelning och började vifta vilt omkring sig med sin kniv, 3 barn och en vuxen dog samt fler skadade. Läs mer om artikeln på aftonbladet..

Detta får ju en som småbarnsförälder att fundera över hur mycket makt man har när ens barn är på dagis och ekvationen är ganska enkel barn på dagis = maktlös förälder. Man börjar fundera på att man faktiskt, utan att man reflekterar över det, lämnar sina barn i händerna på ett gäng förskolelärare, pussar dem hejdå och springer sen iväg till jobbet utan att reflektera över sitt barns säkerhet, man tar det för givet. När barnet är på dagis är det säkert, man litar på att det är lika säkert där som det är när det är hemma, men det enda som skiljer dem från omvärlden är ett tunt stängsel. Man lägger all sin tillit på samhället, på att säkerheten är så pass stor att inget sådant här kan hända, men ändå händer det, om och om och om igen.

För bara några veckor sedan uppmärksammade en pappa en man som stod och spanade in genom fönstret på hans sons dagis, pappan larmade polisen och mannen avlägsnades från platsen, det visade sig att mannen var känd av polisen som psykiskt sjuk. Senare den dagen upptäcktes mannen stå och spana vid ett annat dagis i Karlskrona, samma dagis som mina två flickor går på. Mannen avlägsnades även den här gången, men det får en ändå att fundera på vad som kunde ha hänt om ingen hade upptäckt honom, hur svårt är det att lura ett 3-årigt barn med godis?? Som tur väl var så var inte mina barn på dagis den dagen och som tur väl var så upptäcktes mannen i tid, även om han inte hade gjort något så fanns det ändå en risk.

Men hur ska samhället tackla dessa hot? Kan samhället tackla dessa hot på ett bättre sätt än vad det gör idag? Kommer jag som förälder någonsin att kunna gå till mitt jobb och veta att mitt barn är tryggt förvar? Jag har ingen lösning och det verkar vara få, om någon, som har det då detta inte något som är nytt. Har du något förslag på hur samhället skulle kunna göra för att skydda sig mot dessa hot? Jag är mer än tacksam om du vill diskutera detta med mig.

- drisse

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Om mig

Mitt foto
pappa i sin bästa år som jobbar inom it/telecom i de sydligare breddgraderna utav Sverige. lär känna mer av mig genom att läsa mina inlägg.

Antal unika besökare

Totalt:
Denna veckan:
Idag:
Just nu:
Bookmark and Share
bloglovin

drisses hörna Copyright © 2009 Black Nero is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal